Gender Identity Registration and Human Rights Effects

Onze onderzoekers

Dr. Marjolein van den Brink

SIM, UCERF, Utrecht Law School

Marjolein van den Brink is sinds 2000 verbonden aan het departement Rechtsgeleerdheid. Ze werkt bij het Netherlands Institute of Human Rights (SIM), onderdeel van de afdeling Internationaal en Europees Recht (IER). Ze maakt daarnaast deel uit van het onderzoeksprogramma Familie & Recht (UCERF), en ze is lid van de Onderzoeksschool Rechten van de Mens. Marjolein’s aandachtsgebieden zijn mensenrechten, gender (zowel cis als LGBTI), personen- en familierecht, multiculturaliteit en rechtspluralisme, gelijkheid en non-discriminatie, en kwetsbare groepen.

Dr. Christine Quinan

Media and Culture Studies, Graduate Gender Programme

Christine Quinan is sinds 2014 werkzaam bij Gender Studies aan de Universiteit Utrecht. Daarvoor gaf Christine les en behaalde een PhD aan de Universiteit van Californië, Berkeley. Christine’s werk bevindt zich op de intersectie tussen postkoloniale studies en critical trans theory. Christine werkt momenteel aan een project dat onderzoek doet naar de rol van gender als onderdeel van de post-9/11 surveillance cultuur in een postkoloniale/neokoloniale setting en de effecten hiervan op gender-ambigue, gender non-conforme en transgender lichamen en levens. Christine heeft publicaties op haar naam staan omtrent onderzoeksonderwerpen als geweld gedurende de Algerijnse onafhankelijkheidsoorlog, het geschreven werk van de feministische filosoof Simone de Beauvoir en het werk van de Algerijnse schijfster Assia Djebar. Christine’s lessen en onderzoeksinteresses concentreren zich onder andere op postkoloniale studies, seksualiteit studies, critical security studies, queer theory, literatuur en film uit de 20e en 21e eeuw, en feministische/queer pedagogiek.

Aurora Perego

Research Master Programme Gender and Ethnicity

Aurora Perego volgt de tweejarige onderzoeksmaster Gender & Ethnicity aan de Universiteit Utrecht. Omdat Aurora het belangrijk vindt om haar studie en activisme te combineren werkt zij momenteel aan onderwerpen op de intersectie van seksualiteit, migratie and neokolonialisme.  Binnen het GIRARE project reflecteert zij op de inter/trans-disciplinaire omgeving van het onderzoek, en ontwikkelt zij meerdere sub-projecten die zich bezighouden met onder andere de verplaatsing, mobiliteit en legale status van trans* personen (met name in relatie tot verblijfs- en identificatie documenten).

Elif Erken

Research Master, Utrecht Law School

Elif Erken heeft een bachelor in Liberal Arts and Sciences van University College Utrecht en volgt nu de tweejarige legal research master aan de Universiteit Utrecht. Binnen het GIRARE-project is zij werkzaam als onderzoeksassistent. Zij houdt zich bezig met lokale veranderingen op het gebied van sekseregistratie in Nederland.

Nina Bresser

Media and Culture Studies, LAS

Nina Bresser behaalde de tweejarige onderzoeksmaster Gender & Ethnicity en een bachelor in Arabisch en Islam, beide aan de Universiteit Utrecht. Ze werkt bij het internationale onderzoeksproject GIRARE als de onderzoeksassistent van dr. Christine Quinan. Daarnaast is ze ook werkzaam als tutor en docent bij Liberal Arts and Sciences.